Matkakertomuksia osa 2: Newcastle

7.5.2020

Matt Doherty on juuri iskenyt voittomaalin.

Sarjan toisessa osassa matkaan halki Englannin ja suunnataan kohti koillista.

Herätyskello soi kello 6.30 hotellihuoneessa King's Crossissa. Kiinteistövälittäjä kuvailisi huonetta idylliseksi ja maanläheiseksi, jossa kaikki palvelut ovat lähellä. Joku saattaisi kuvailla huonetta muilla termein…

Huoneesta herää kaksi tykkimieskannattajaa, jotka ovat juhlistaneet eilistä Arsenalin voittoa Huddersfieldistä sopivin menoin, tiedostaen kuitenkin seuraavan aamun aikaisen herätyksen.

Matkaa King's Crossin asemalle ei ollut kuin muutama sata metriä, joten Niken nauhat tiukalle ja tassua toisen eteen.

Aseman kioskeilta hankittujen jättimäisen kahvin ja tuoreen patongin kera oli mukava hypätä junaan. Matka kohti Newcastlea oli valmis alkamaan.

Suora yhteys Lontoosta Newcastleen kesti 3,5 tuntia. Junaliput Briteissä on kohtalaisen kalliita, mutta parin viikon sitkeällä etsinnällä menopaluuliput Lontoosta Newcastleen irtosi 80 eurolla.

Vaikka oli joulukuun alku, niin sielu ja mieli lepäsi englantilaista maaseutua ihaillen. Paikallisille maisemat ovat varmasti tavanomaisia, mutta näin suurimman osan elämästään Pohjanmaalla elänyt osaa arvostaa muutakin kuin laakeaa peltoa.

Saavuimme Newcastleen puoli kahdentoista aikaan. Sää oli vuodenaikaan nähden hyvä. Jokunen aste lämmintä ja kevyt auringonpaiste. Ennen siirtymistä St. James's Parkille katsomaan Newcastle-Wolverhampton ottelua meillä oli pari tuntia aikaa tutustua keskustan palveluihin.

Newcastlen keskusta oli sopivan viihtyisä. Vaikka kaupunki ei mene omalle top-listalle, niin parin tunnin aikana ehdimme käydä nauttimassa maittavan pasta carbonaran, tallustella Tyne -joen varrella ja tehdä hieman ostoksia.

St. James's Park sijaitsee kävelymatkan päässä keskustasta. Pari tuntia ennen peliä päätimme lähteä kohti stadionia. Google Mapsia ei suunnistamiseen tarvinnut. Riitti vain, että lähti seuramaan musta-valkopaitaisia ryhmiä, joidenka selässä luki Rondon, Longstaff tai Perez. Taisi siellä olla myös muutama Shearerkin liikenteessä.

Olin saanut ennen matkaa tuttavaltani vinkkiä stadion läheisyydessä sijaitsevasta pubista. Päätimme siis käväistä siellä ennen ottelua. Pubi oli tupaten täynnä ja pintit saatuamme etsimme sopivan seisoskelupaikan pubin keskeltä. Yhtäkkiä takaamme alkoi kuulua tuttua kieltä ja käännyin katsomaan. Takanamme oli muutaman hengen suomalainen seurue. Tunnistan ryhmästä kaikille ELK:n toiminnassa mukana oleville tutun Taten. Ei muuta kuin jutulle arvon herrojen seuraan.  Siinä tuopin verran juteltuamme, jätimme suomalaiset Toons-kannattajat nauttimaan oman suosikkijoukkueen otteluun valmistautumisesta.

Ennen pääsylippujen leimaamista käväisimme kaksikerroksisessa faniputiikissa sekä stadion omassa pubissa. Elämäni aikana olen kiertänyt jonkun verran stadioneita Englannissa ja olen jokaisessa ihmetellyt sitä, onko seuroilla jokin yhteinen sopimus siitä, että stadioneilla myydään mahdollisimman lämmintä ja laimeaa olutta.

Vaikka St. James's Park ei ole Valioliigan uusin, niin se on silti tyylikäs ja siitä huokuu suurseuran tuntua, vaikkakin halpaverkkarikuningas Mike Ashley on toiminnallaan sen onnistunut nukuttamaan. Istumapaikan löytämiseen stadion sisällä meni tovi. Opasteet olivat hieman hankalasti sijoitetut, emmekä olleet ainoat jotka metsästivät paikkojaan tunti ennen ottelun alkua. Istumapaikkamme olivat muistaakseni kolmannella tai neljännellä rivillä, sivustalla, aivan toisen kuudentoistalueen viivan kohdalla.

Ottelu oli hyvin viihdyttävä ja tapahtumarikas. Lopputulos oli kotijoukkueen kannalta harmillinen 1-2, erinomaisesti pelanneen Wolvesin wing-backin Matt Dohertyn iskiessä voittomaalin paluupallosta aivan silmiemme edessä. Ottelua oli siinäkin mielessä viihdyttävää katsella, että kummatkin managerit (Rafa Benitez ja Nuno Espirito Santo) saivat otettua taktisesti kaiken irti omista kokoonpanoistaan. Vaikka Newcastle hävisikin ottelun, niin mielestäni ottelu paras pelaaja oli ehdottomasti Salomon Rondon. Se työmäärä ja ratkaisut, joita venezuelalainen yksinäisenä kärkenä teki tässä ottelussa (sekä koko kaudella) laittaa kyllä ihmettelemään, miksi Newcastle ei pitänyt pelaajasta viime kesänä kiinni, vaikka siihen mediassa olleen tiedon mukaan olisi ollut mahdollisuus. Onnistunut iltapäiväpuhde oli myös Diego Jotalla ja jo aiemmin mainitulla Matt Dohertylla. Erityisesti pitänee vielä mainita, että olimme veikanneet Dohertyn tekevän ottelussa maalin, joten ottelun voittomaali tarjosi meille ilmaiset pelipäivän pastat.

Tunnelma ottelua ennen, sen aikana ja jälkeen oli hyvä, mutta ei niin hyvä mitä odotin. St. James’s Parkin tunnelmaa oli kehuttu etukäteen niin paljon, että allekirjoittaneella saattoi olla ehkäpä liian suuret odotukset sen suhteen. Odotuksia nosti myös se, että olin nähnyt Newcastlen vieraskannattajat muutamaan kertaan ja niissä otteluissa tunnelma oli ollut erinomainen. Tunnelmaan saattoi vaikuttaa myös ottelun ajankohta, joka oli sunnuntai-iltapäivä ja vastustaja Wolves.  Kokonaisuutena ottelutapahtuma oli kuitenkin sellainen, että mikäli joskus uusi mahdollisuus vierailulle St. James’s Parkille tulee, niin sitä tilaisuutta en jätä käyttämättä.

Ottelun jälkeen junan lähtöön olin puolisentoista tuntia aikaa. Jo hieman pimenevässä Koillis-Englannin illassa oli aika etsiä hieman syötävää sekä nauttia yksi Newcastle -olut, koska kerran kaupungissa olimme. Valuimme muun yleisön mukana kävellen kohti keskustaa, jossa osa paikoista oli sunnuntai-illasta huolimatta täynnä. Pääkadun varrelta löytyi kuitenkin idyllinen paikka, jossa pääsimme spekuloimaan ottelua ja nauttimaan sen yhden Newcastlen. Ruoan suhteen teimme perinteisen suomituristin ratkaisun ja valitsimme tutun ja turvallisen Burger Kingin.

Juna takaisin kohti Lontoota lähti puksuttamaan noin kello 20.00 aikaan. Ilta alkoi olla jo sen verran pimeä, ettei maisemien katselusta tullut mitään. Hieman ennen puoltayötä junan kuulutus kertoi meidän saapuvan määränpäähän King’s Crossille. Takana oli pitkä päivä, mutta hotellilla oli hyvä laittaa pää tyynyyn yhtä jalkapallokokemusta rikkaampana.

NEWCASTLE

Kulku Lontoosta: Suoralla junayhteydellä matkaan meni yhteydestä riippuen 3,5-4 tuntia. Junaliput suhteelliseen kalliit, mutta alennuksia kyttäämällä lipun voi saada verrattain halvalla.
Kulku stadionille: Rautatieasemalta ja keskustasta pääsee stadionille kävellen.
Stadion ja tunnelma: Tyylikäs stadion, jossa keskivertoa ottelua parempi tunnelma.
Liput: Liput sai helposti hankittua seuran verkkosivuilta ilman maksullista jäsenyyttä.
Kaupunki: Aika perinteinen Brittiläinen kaupunki, jossa lähellä keskustaa Tyne-joki. Ei varsinaisesti petä, muttei hurmaa erityisesti.